Tuesday 12 January 2016

Tambang Baru Pengangkutan Awam , Adakah Ia Berpatutan ? [MAL]

Tahun 2015 adalah merupakan tahun yang paling sukar bagi golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana terutamanya yang tinggal di kawasan bandar di mana kos sara diri pada hari ini adalah tidak tertanggung. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengumumkan kenaikan tambang teksi  dan bas ekspress secara mendadak yang bermula pada bulan Mei 2015. Tambang teksi meningkat sebanyak 20%-67% manakala bas ekspress pula meningkat sebanyak 22.6%. Pada awal Disember 2015, pengguna sekali lagi perlu menelan kepahitan apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengumumkan kenaikan tambang komuter sebanyak 4sen setiap kilometer (dari 11sen kepada 15sen setiap km). Kenaikan tambang komuter ini adalah hampir 100%. MyRapid juga telah menaikkan tambang bagi Transit Aliran Ringan (LRT) dan monorel. Express Rail Link Sdn Bhd. juga telah menaikkan tambang bagi ERL sebanyak RM20 iaitu dari RM35 kepada RM55 seorang yang akan bermula 1 Januari 2016.


KTMB, MyRapid dan ERL masing-masing menyatakan hampir sedekad tambang mereka tidak dikemaskini. Syarikat-syarikat ini telah mengalami kerugian disebabkan peningkatan setiap tahun kos seperti gaji, elektrik, penyelenggaraan dan lain-lain kos namun sebaliknya berlaku pada tambang pengangkutan awam yang tidak naik selama bertahun-tahun. KTMB, ERL dan MyRapid tidak mampu untuk menanggung kerugian oleh sebab itu mereka menaikkan tambang. Kenaikan tambang ini telah dikaji semula dan mendapat kelulusan daripada cabinet. Walau bagaimanpun, kaji semula yang dijalankan oleh mereka tidak mengambil kira pendapat orang awam. Orang ramai tidak dibawa berunding mengenai perkara itu dan hanya sedar tentang kenaikan tambang apabila ia telah diumumkan. 


Perbezaan tambang baru dan lama KTM.


Peningkatan tambang ERL mulai Januari 2016.

Perubahan drastik tambang pengangkutan awam telah menjadi beban yang berat bagi orang-orang yang berpendapatan rendah dan berpendapatan sederhana. Untuk keluarga sederhana yang menggunakan pengangkutan awam akan membelanjakan 20 % -30 % daripada pendapatan mereka ke atas tambang pengangkutan awam. Sebelum ini, pengguna menggunakan pengangkutan awam sebagai pengangkutan harian mereka untuk menjimatkan kos hidup mereka selain mengelakkan kesesakan lalu lintas. Walau bagaimanapun, tambang pengangkutan awam hari ini adalah di luar kemampuan mereka. Para pengguna sudah tiada pilihan untuk mengurangkan bajet mereka dan untuk menjimatkan wang mereka. Kenaikan tambang pengangkutan awam akan kelihatan munasabah jika perkhidmatan mereka juga menunjukkan peningkatan seperti kereta api atau bas perlu tiba dan berlepas pada masa dan menyediakan koc LRT yang panjang pada waktu puncak dengan lebih kerap. Kesimpulannya, tambang pengangkutan awam yang semakin meningkat ini perlu diaudit untuk mewajarkan kenaikan tambang yang amat tinggi untuk golongan berpendapatan sederhana dan rendah.

Kualiti pengangkutan awam perlu ditingkatakan selaras dengan kenaikan tambang. Oleh itu , pengauditan pengangkutan perlu dilakukan untuk memastikan kualiti pengangkutan awam dari aspek keselesaan, keselamatan , kebolehbergantungan dan perkhidmatan yang baik.

1 comment: