Kemalangan
jalan raya yang berlaku di Malaysia bukan sahaja berpunca daripada kecuaian
individu semasa memandu dan kondisi kenderaan yang tidak diservis. Bahkan
keadaan jalan raya dan persekitarannya juga menjadi salah satu faktor
kemalangan jalan raya. Jalan raya yang berlubang, retak, mendap, beralun,
penutup lurang yang terbenam atau di atas paras jalan, tampalan tidak sempurna
dan berpasir boleh mengakibatkan kemalangan terutamanya kepada penunggang motosikal.
Kerosakan jalan raya juga boleh mengakibatkan banyak peralatan sokongan
kenderaan seperti penyerap hentak dan tayar mudah rosak dan bocor.
Pemotongan
jalan yang dilakukan untuk pemasangan utiliti
seperti paip air dan kabel bawah tanah telah menyebabkan 70% kerosakan jalan
raya. Kualiti penurapan jalan yang rendah dan penyelenggaraan yang tidak
dijalankan secara profesional juga penyebab kepada kerosakan jalan yang berlaku
berulang kali di kawasan yang sama. Kerosakan jalan yang berlaku di Malaysia
juga berpunca daripada sikap kontraktor yang tidak mematuhi Standard Operational Procedure (SOP)
yang telah ditetapkan oleh pihak Jabatan Kerja Raya (JKR).
Kebanyakan
kontraktor tidak menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan JKR kerana ingin mengurangkan
kos operasi. Menurut SOP yang dikeluarkan oleh JKR, pihak kontraktor
bertanggungjawab dalam menampung sementara atau memampatkan semula lubang
korekan dengan serta merta. Tambahan pula, korekan tersebut perlu ditimbus
dengan pasir sehingga ke paras permukaan jalan. Namun, sesetengah kontraktor
hanya menimbuskan korekan tanpa memadatkan korekan tersebut.
Selain
itu, sekiranya sepanjang tempoh membaikpulih terdapat kerosakan pada jalan atau
menimbulkan bahaya kepada pengguna jalan maka pihak kontraktor bertanggungjawab
untuk membaikpulihnya dengan segera. Kebanyakan kemalangan jalan raya adalah
berpunca daripada kerosakan jalan raya yang tidak dibaikpulih semula oleh pihak
berwajib.
Di
samping itu, menurut SOP kerja-kerja pemotongan terbuka yang melintasi jalan
hendaklah dibaiki semula seperti sediaada dalam tempoh 24 jam selepas
pengorekan. Bahan-bahan korekan juga perlu dibuang dari kawasan kerja dengan
serta-merta selepas pengorekan. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah
kontraktor yang menggunakan semula bahan korekan yang tidak boleh digunakan
untuk menimbus lubang korekan. Tambahan pula, longgokan bahan-bahan korekan di
tepi-tepi jalan juga boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya terutamanya
pengguna motosikal.
Kesimpulannya,
sekiranya pihak berwajib mengikuti semua syarat kelulusan yang telah ditetapkan
JKR maka kualiti jalan semestinya akan bertambah baik dan kemalangan jiwa juga
dapat dikurangkan. Paling penting, para kontraktor perlu mengubah sikap “ tidak
mengapa” mereka dan bersikap bertimbang rasa mengenai keselamatan pengguna
jalan raya. Tambahan pula, bagi memastikan pihak
kontraktor mematuhi kesemua syarat yang telah ditetapkan dlm SOP maka pihak JKR
perlu sentiasa mengawasi kerja-kerja yang dijalankan oleh kontraktor yang
dipertanggungjawabkan dengan mengadakan lawatan ke tapak kerja. Malaysia adalah
merupakan negara yang membangun. Oleh sebab itu, isu mengenai penyelenggaraan
jalan perlu diatasi dengan segera dan serius oleh pihak berwajib dan kerajaan.
No comments:
Post a Comment