Tuesday 5 April 2016

Penipuan Atas Talian: Penjual atau Pembeli [MAL]

Perniagaan atas talian atau online business telah menjadi satu sumber pendapatan yang agak lumayan kepada sesetengah golongan berpendapatan sederhana. Malahan perniagaan atas talian juga membuka peluang kepada golongan pelajar universiti, terutamanya yang ingin mencari pendapatan sampingan bagi membiayai pengajian mereka. Dengan wujudnya perniagaan atas talian ini, segala urusan membeli-belah juga menjadi mudah, iaitu hanya di hujung jari sahaja. Klik pada barangan yang ingin dibeli dan ia akan tiba di depan pintu rumah. Kaedah pembelian secara atas talian di laman sosial, seperti Facebook dan Instagram kelihatan mudah kepada sebilangan golongan yang mempunyai jadual harian yang padat.



Walau bagaimanapun, perniagaan atas talian ini mempunyai risiko yang tinggi dari segi penipuan. Perniagaan atas talian ini juga telah membuka peluang kepada golongan yang tidak bertanggungjawab untuk melakukan pelbagai helah dan taktik penipuan. Jika sebelum ini, kebanyakan kes yang dilaporkan adalah kes peniaga atas talian menipu pembeli. Antara penipuan yang biasa terjadi ialah penjual meletakkan iklan yang mengelirukan, menjanjikan harga tawaran yang terendah dan tidak memperoleh produk seperti mana yang diiklankan. 

Namun kini, keadaan yang sebaliknya berlaku. Terdapat segelintir pembeli yang tidak jujur dalam urusan jual beli atas talian ini. Kebiasaannya penipuan daripada pembeli berlaku semasa proses transaksi duit. Apabila segala urusan berkaitan jual beli barang dijalankan secara atas talian, maka agak sukar bagi kedua-dua pihak untuk mengenal pasti identiti individu terbabit. Kebanyakan mangsa penipuan atas talian ini hanya akan sedar apabila segala urusan jual beli telah selesai. Perkara ini juga menyukarkan pihak berkuasa untuk mengesan individu yang tidak bertanggungjawab tersebut.

Oleh sebab itu, bagi mengawal masalah penipuan atas talian ini, kerajaan dengan kerjasama Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), telah mewajibkan semua peniaga yang menjalankan perniagaan di Facebook, Mudah.my, laman sesawang, blogspot, Instagram dan aplikasi mudah alih untuk mendaftarkan perniagaan mereka di SSM. Kegagalan untuk mendaftar boleh didakwa dan dikenakan denda. Peniaga atas talian juga perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) bagi membuktikan peniaga tersebut jujur dalam perniagaannya selain dapat meyakinkan pelanggan mereka. Jika berlaku penipuan atas talian, pembeli boleh membuat aduan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia, manakala bagi peniaga pula, mereka boleh mengemukakan aduan kepada pihak berkuasa.


Pihak yang tidak bertanggungjawab ini akan sentiasa menukar-nukar modus operandi bagi mengelakkan mereka dikesan oleh pihak berkuasa. Oleh sebab itu, diingatkan para peniaga dan pembeli perlu berhati-hati sekiranya menjalankan urusan secara atas talian. Disarankan agar pihak berkuasa untuk sentiasa memantau pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini. Kesimpulannya, pengguna perlu menjadi pengguna yang bijak dalam apa juga bentuk pembelian. 

1 comment:

  1. Beli ganja, mdma, Methamphetamins, kokain, ketamine racemic, Benzodiazepines, Heroin, hash, minyak hash, cookies, brownies, tinctures, rumpai untuk dijual, talian marijuana, benih ganja, minyak kanabis, membeli minyak kanabis. .
    Wickr ID: hugmankush

    Harga untuk Cocain.
    20 gram ... $ 1950
    50 gram ... $ 3900
    1 kilo ............ $ 48000
    2 kilo ............ $ 78000

    Harga rumpai.
    1 paun ........ $ 1900
    1 kilo ............ $ 5000
    2 kilo .......... $ 8000

    Harga ais crytal meth.
    20 gram ... $ 1550
    50 gram ... $ 3000
    1 kilo ............ $ 37000
    2 kilo ............ $ 70000

    ID Telegram: hugmankush
    ID Wechat: leewung
    Wickr ID: hugmankush
    E-mel: jordanchapman20@gmail.com

    Kami hanya menerima pembayaran melalui bitcoin, pasti sebelum anda menghubungi kami, anda mempunyai bitcoin anda bersedia.

    Kami juga menjual Guns Firearms 1911 Handguns AR-15s Concealed Carry
    Pistol, Ruger LCR 38 Special Revolver Double Action, Smith Wesson Model 60 357 Magnum / 38 Special Revolver Glock 17,19,22

    ReplyDelete