Thursday 24 March 2016

Keselamatan Makanan Membawa kepada Antibiotik Rintangan [MAL]

Keselamatan makanan merupakan satu disiplin saintifik yang menerangkan pengendalian, penyediaan dan penyimpanan makanan dengan cara yang mencegah penyakit bawaan makanan atau lebih dikenali sebagai keracunan makanan. Majoriti penyakit bawaan makanan disebabkan oleh bakteria dan virus berbahaya. Sesetengah parasit dan bahan kimia juga menyebabkan penyakit bawaan makanan. Makanan adalah medium yang paling biasa untuk pertumbuhan bakteria dan parasit. Oleh itu penggunaan boleh menghantar penyakit ini daripada seseorang yang lain. 

Lebih daripada 250 penyakit bawaan makanan yang berbeza telah dikenal pasti. Makanan boleh tercemar pada bila-bila sama ada semasa pertumbuhan, penuaian atau penyembelihan, pemprosesan, penyimpanan, dan perkapalan. Makanan mentah seperti daging mentah, susu unpasteurized dan sayur-sayuran mentah yang paling dikaitkan dengan penyakit bawaan makanan. Ini adalah kerana mereka telah dicemari dengan racun perosak dan baja kimia untuk memastikan kesegaran makanan. Malah, beberapa petani dan peruncit akan menyuntik makanan dengan antibiotik untuk mencegah dan mengawal kejadian penyakit biasa, dan untuk meningkatkan pertumbuhan haiwan. 

Selain itu, antibiotik yang digunakan untuk meningkatkan kualiti produk, dengan peratusan yang lebih rendah kandungan protein lemak dan tinggi dalam daging. Walau bagaimanapun, penggunaan atas antibiotik dalam pertanian telah membawa kepada krisis kesihatan awam yang baru muncul rintangan antibiotik. rintangan antibiotik adalah krisis kesihatan awam menjulang.

rintangan antibiotik berlaku apabila antibiotik telah kehilangan keupayaan untuk mengawal atau membunuh pertumbuhan bakteria dengan berkesan. Dalam erti kata lain, bakteria menjadi lebih "tahan" kepada antibiotik yang direka untuk menyembuhkan atau mencegah jangkitan. Tahan-bakteria boleh mempunyai peluang yang lebih untuk hidup kerana mereka akan mencari jalan untuk terus hidup dalam badan manusia dan terus membiak, menyebabkan lebih banyak mudarat. rintangan antibiotik menimbulkan risiko kesihatan kepada kesihatan manusia dalam dua cara sama ada secara langsung atau tidak langsung. kesan langsung, adalah melalui pengambilan makanan yang dijangkiti bakteria antibiotik tahan. kesan tidak langsung adalah mereka yang disebabkan oleh hubungan dengan organisma tahan yang telah merebak ke pelbagai komponen ekosistem seperti air dan tanah. 

Bakteria boleh melakukan perjalanan dalam mana-mana medium sehingga orang boleh menghantar bakteria antibiotik tahan kepada orang lain melalui batuk atau hubungan dengan tangan yang tidak dibasuh. Antibiotik tahan bakteria boleh merebak kepada ahli keluarga, rakan sekolah, dan rakan sekerja. Secara keseluruhan ia juga boleh mengancam masyarakat. rintangan antibiotik telah menjadi salah satu masalah kesihatan awam yang paling mendesak dunia kerana ia boleh menyebabkan penyakit-penyakit yang pernah mudah dirawat dengan antibiotik untuk menjadi jangkitan berbahaya, memanjangkan penderitaan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. bakteria antibiotik tahan sering lebih sukar untuk membunuh dan memerlukan rawatan mahal. Dalam sesetengah kes, jangkitan tahan antibiotik boleh menyebabkan ketidakupayaan yang serius atau kematian.

Terdapat beberapa cara yang penting yang boleh diambil untuk melindungi dari rintangan antibiotik melalui pengambilan makanan dijangkiti oleh bakteria antibiotik tahan.
  • ·         Mengenal pasti restoran yang menyajikan ayam disuntik dengan antibiotik;
  • ·    Elakkan daripada mengambil makanan segera dengan kerap kerana kebanyakan restoran makanan segera menghidangkan ayam, ikan dan sayur-sayuran disuntik dengan antibiotik secara rutin;
  • ·     Maklumkan kepada pihak berkuasa jika terdapat mana-mana peruncit yang menyuntik dadah atau antibiotik pada sayur-sayuran, buah-buahan dan daging untuk membuat mereka bertahan lama.


Rintangan antibiotik hadir dalam semua bahagian dunia oleh itu ia satu ancaman yang serius kepada kesihatan awam global yang memerlukan tindakan semua sektor dan masyarakat kerajaan membuat. penyakit bawaan makanan dan rintangan antibiotik kebanyakannya dihantar melalui makanan sekali gus mengekalkan makanan yang bersih dan selamat perlu menjadi keutamaan untuk semua makanan mengilang, kerajaan dan pengguna.

No comments:

Post a Comment