Sunday 7 February 2016

Kesan Perlombongan Bauksit Ke Atas Kesihatan Awam Dan Alam Sekitar [MAL]

Bauksit adalah sejenis batuan yang terdiri daripada pelbagai jenis mineral.  Bauksit paling penting adalah bijih utama untuk aluminium (Al). Aluminium adalah elemen yang sangat penting kerana penggunaan aluminium adalah berbeza-beza dan pelbagai. Aluminium digunakan dalam pengangkutan, rumah, pembungkusan, talian elektrik dan pembinaan. Di Malaysia, perlombongan bauksit aktif terletak di Gebeng, Pahang. lombong yang sama mengukuhkan ekonomi dan dan juga berkhidmat sebagai sumber lumayan pendapatan bagi ramai orang, juga penderitaan yang sengit kepada rakyat tempatan.

Perlombongan bauksit memang mempunyai sebab-sebab pencemaran di sekitar Bukit Goh, Gebeng dan Pelabuhan Kuantan. Selama berbulan-bulan, kawasan-kawasan tertentu di daerah ini, terutama Bukit Goh, telah mengalami pencemaran udara yang serius dari tanah bauksit dan sisa-sisa yang dikeluarkan oleh kilang pemprosesan atau bocor semasa pengangkutan ke Pelabuhan Kuantan. debu bauksit dan sisa-sisa juga telah tercemar dan rosak jalan raya. sungai telah tercemar dengan sisa bauksit dan baru-baru baki bauksit yang mengalir ke laut kerana pancuran hujan lebat mereka ke laut. Rakyat telah panik untuk melihat warna menjadi merah laut. kemalangan maut beberapa juga berlaku disebabkan oleh lori mengangkut bauksit. Lori untuk mengangkut bauksit juga telah menyebabkan kesesakan lalu lintas sebagai pemandu lori yang diletakkan mereka di jalan raya. Perlombongan sembarangan dan kurang terkawal bauksit boleh menjadi seteruk ekosistem tidak boleh pulih. amalan perlombongan bauksit yang tidak bertanggungjawab juga menyebabkan kesan kesihatan yang buruk kepada rakyat yang tinggal berhampiran tapak perlombongan.

Bijih bauksit semula jadi terdiri daripada aluminium hidroksida, oksida besi, titanium oksida dan silika reaktif. Bahan-bahan ini memberi kesan kepada kesihatan manusia. Aluminium hidroksida adalah kandungan utama bijih bauksit yang merupakan 32-52%. Pendedahan berlebihan aluminium hidroksida boleh memudaratkan kesihatan. kesan yang penting pendedahan kepada habuk bauksit adalah, sakit dan kemerahan hidung, batuk, sakit dan kemerahan pada kulit, mengelupas dan mata gatal-gatal. Kajian telah menunjukkan bahawa bahan-bahan ini boleh menyebabkan masalah neurologi seperti otak kronik, kerisauan tanpa sebab, kealpaan atau Alzheimer dan penyakit Parkinson di kalangan orang dewasa. Kandungan oksida besi dalam bauksit adalah 15-34%, ditolak berbanding aluminium hidroksida. Besi oksida adalah bahan yang menyebabkan jalan raya, sungai dan laut untuk menjadi kemerahan. 

Pendedahan jangka panjang oksida besi untuk sistem pernafasan boleh menyebabkan pengumpulan zat besi dalam tisu hati dan menjejaskan fungsi sistem hati. Keadaan ini bertambah buruk bagi orang-orang dengan talasemia dan hemofilia atau mereka yang mengalami bengkak hati dan limpa. Titanium oksida adalah kandungan yang ketiga dalam bauksit. Pendedahan bahan ini boleh memberi kesan yang buruk kepada mereka yang mengalami kulit eczema, masalah jantung dan masalah hati. Kandungan silika reaktif dalam bauksit adalah 1-8%. Pendedahan kepada kepekatan tinggi boleh menyebabkan sesak nafas, sakit dada, keletihan, pengsan atau kematian. tempoh yang lebih pendedahan menyebabkan radang paru-paru. Maka ia akan menjadi lebih teruk dan menyebabkan masalah seperti bronkitis kronik atau akut jangkitan pernafasan silikosis.


Perlombongan bauksit telah menjadi sumber yang baik daripada pendapatan bagi ramai orang terutamanya bagi mereka yang berpendapatan rendah yang memerlukan. Walau bagaimanapun, pelan tindakan yang bertanggungjawab perlu diambil oleh pihak berkuasa. Pengawal selia juga perlu tegas menguatkuasakan peraturan-peraturan keselamatan dan kesihatan bagi memastikan pengguna kesejahteraan. perlombongan bauksit mungkin nasib yang baik untuk setiap orang jika dan hanya jika pengusaha perlombongan dan kontraktor pengangkutan bertanggungjawab menguruskan operasi perlombongan dan pengangkutan mengikut peraturan dan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Orang ramai mempunyai hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat.

No comments:

Post a Comment